Nieuwe ontdekking maakt verroest metaal geschikt voor zonnepanelen

AMSTERDAM – Onderzoekers van de Universiteit van Berkeley in de VS hebben ontdekt dat door het creëren van een elektrisch veld roestig metaal geschikt kan worden gemaakt voor zonnepanelen.

Verroeste zonnepanelen in een weiland die nu efficiënter gebruikt kunnen worden“Het is tijd dat we slecht materiaal goed gaan gebruiken”, zo verklaart natuurkundige Alex Zettl. “Onze technologie maakt het mogelijk om de moeilijkheid in het chemisch opzetten van de vele niet-giftige halfgeleiders en simpelweg deze materialen opzetten met een elektrisch veld.”

Halfgeleidermateriaal

Volgens de onderzoekers kan nu elk soort halfgeleidermateriaal gebruikt worden voor zonnepanelen. Dit zou zonnepanelen een stuk goedkoper maker om te fabriceren.

Het elektrisch veld dat de onderzoekers gebruiken creëert een hoge kwaliteit pn-overgang, de  elektrochemische basis van zonnepanelen, waardoor het materiaal energie kan omzetten vanuit zonlicht.

Lees hier het complete onderzoek