Nieuwe zonnewagen Nuna 8 combineert verborgen minimotor met extreem laag gewicht

AMSTERDAM- De nieuwe zonnewagen van de TU Delft, Nuna8, combineert een zeer efficiënte motor verwerkt in de velg met een ontzettend laag gewicht van 160 kilo, gemiddeld 6 keer lichter dan een gemiddelde auto.

Maandag werd de opvolger van de Nuna7 gepresenteerd bij Paleis Soestdijk. Met de nieuwe auto willen de studenten de wereldtitel in Australië gaan verdedigen in oktober.

De buitenkant van de auto is gemaakt van schuim en een speciaal materiaal dat ook in de Formule1 wordt gebruikt, TeXtreme koolstofweefsel. Verder draagt ook de accu bij aan het lage gewicht. De batterijen wegen maar 20 kilo.

Van Amsterdam naar Parijs

Ter vergelijking: een zeer zuinige batterijaccu van een Tesla weegt ruim 500 kilo. Op de miniaccu kan Nuna even ver rijden als de batterij van de Tesla: ongeveer van Amsterdam naar Parijs.  391 zonnecellen zorgen voor de aandrijving van de auto.

De World Solar Challenge wordt van 18 tot en met 25 oktober gehouden en deelnemers moeten een afstand van 3.000 kilometer afleggen in Australië van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden. Het Nuon Solar Challenge Team hoopt voor de zesde de beker te winnen in de Challenger klasse, de meest competitieve klassen van de Solar Challenge.

World Solar Challenge

Er zijn in totaal 3 klassen waarin geracet wordt. De Challenger klasse draait om pure snelheid. In totaal doen hier 30 teams aan mee, waaronder nog een team uit Twente.

Verder is er de Cruiser klasse waar naast een chauffeur ook nog een passagier meedoet. De nadruk ligt hier op de gebruiksvriendelijkheid van de auto. Voor Nederland doet het team uit Eindhoven hieraan mee.

De Adventure klasse draait om experimenten en hier doen maar 4 teams aan mee.

Nuna8, Nuon Solar Challenge Team,
©: Nuon

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!