Ook kritiek op Nederlands fietspad met zonnecellen

AMSTERDAM – Vandaag wordt het eerste fietspad met zonnecellen ter wereld officieel geopend in het Nederlandse Krommenie. Hoewel SolaRoad op veel applaus kan rekenen is er ook forse kritiek op het praktische nut van een dergelijk fietspad.

Critici halen aan dat het er nog genoeg ruimte is om zonnepanelen op daken te plaatsen en dat dit ook veel kostenefficiënter is.

Journalist Craig Morris schrijft in een stuk op Renewables International dat hij hoopt  dat Nederland er snel achterkomt wat voor “idioot idee” het is om zonnecellen onder dingen te plaatsen.

Doordat de zonnecellen in het fietspad horizontaal liggen, in plaats van een optimale hoek van ongeveer 30 graden, produceren ze 30 procent minder zonnestroom.

Erg professioneel

Volgens Morris zullen de panelen ook door het stof dat op de weg ligt, het geharde glas en de schaduw in de praktijk nog veel minder produceren.

Dave Jones van de technische blog EEVBlog zegt in een video ten eerste dat hij het project erg professioneel vindt en dat de bedenkers er erg realistisch over zijn. Hij staat bekend om zijn forse kritiek op Solar Roadways, het internationaal bekende initiatief om wegen met zonnecellen te maken.

Als hij zijn eigen data vergelijkt met de data van de SolaRoad, is hij licht positief over het project. De techneuten van SolaRoad zijn een beetje conservatief en Jones vindt verder dat  het testen met nieuwe technologieën prijzenswaardig is.

Waar hij kritiek op heeft is het rekensommetjes achter het fietspad.  “Als je een technologie neemt die al grenst op het praktisch mogelijke en het plaatst in de slechtst mogelijke omgeving, krijg je een waardeloze opbrengst.”

In een ruwe berekening gaan de zonnecellen per vierkante meter maar 150 euro per jaar opleveren in 15 jaar, de tijd waarin volgens de initiatiefnemers de zonnecellen zich moeten terugverdienen. Volgens Jones lopen de kosten per  vierkante meter wel op tot 292 euro.”En dan heb ik onderhoudskosten nog niet meegerekend.”

©: SolaRoad
©: SolaRoad

De bedenkers van de SolaRoad hadden zich al voorbereid op kritiek. Op de site schrijven ze dat om tot een groter aandeel van zonne-energie te komen in de toekomst, daken alleen niet genoeg zullen zijn.

“Het is niet of-of, maar én-én. Het totale elektriciteitsverbruik in Nederland ligt rond de 110.000 gigawattuur en stijgt volgens het CBS met jaarlijks ongeveer 3 procent.”

“Dit betekent dat als alle daarvoor geschikte daken in Nederland van zonnepanelen voorzien zijn, er in circa 25 procent van de Nederlandse elektriciteitsvraag kan worden voorzien.” De wegen zijn daarbij een interessant volgende optie, denken de uitvinders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!