Opnieuw kleine stap dichterbij kernfusie

UTRECHT – Wetenschappers zijn een stap dichterbij gekomen tot gecontroleerde kernfusie. Ze zijn er voor het eerst achtergekomen hoe energie wordt verspreid in een reactor tijdens een proces genaamd ‘fast ignition’.

Ze schrijven erover in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Physics.

‘Fast ignition’ bestaat uit 2 fases. Eerst wordt een brandstofcel geraakt door honderden lasers waarmee de brandstof wordt samengedrukt. Vervolgens verhit een laser op hoge intensiteit de samengeperste brandstof.

Deze methode moet het proces van kernfusie kunnen starten, alleen in de laatste stap moet de laser gericht zijn op het meest dichte gebied van de brandstof, iets dat wetenschappers nog niet konden vinden. Het nieuwe onderzoek moet dit probleem oplossen.

‘Heilige graal’

“Voordat we deze techniek hadden ontwikkeld, was het alsof we in het donker zochten. Nu kunnen we beter begrijpen waar energie wordt afgezet zodat we kunnen experimentele ontwerpen kunnen testen”, aldus onderzoeker Christopher McGuffey van de universiteit van Californië.

Kernfusie, waarmee bijvoorbeeld de zon van brandstof wordt voorzien, wordt gezien als een veelbelovende methode om veilig en schoon enorme hoeveelheden energie te produceren. Vaak wordt geschreven over de ‘heilige graal’ van energieopwekking.

Wetenschappers werken er al meer dan 60 jaar aan, maar het blijft nog moeilijk om in de praktijk kernfusie te gebruiken. Er zijn wel steeds meer ontwikkelingen. Zo werd eind vorige maand een fusiereactor na 19 jaar bouwen van het Max Planck-instituut in Duitsland aangezet.

Lees hier het complete onderzoek