Schotse en Turkse wetenschappers weten grafeen 100 keer goedkoper te produceren

UTRECHT – Wetenschappers uit Schotland en Turkije hebben een manier gevonden om grafeen van hoge kwaliteit 100 keer goedkoper te produceren.

De nieuwe methode gebruikt dezelfde soort koper, die wijdverspreid beschikbaar is, als gebruikt wordt in lithium-ion batterijen. Woensdag werd het rapport hierover gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Scientific Reports.

“We hebben niet het proces veranderd, we hebben de ingrediënten veranderd. Het gaat om het produceren tegen lage kosten”, aldus professor Ravinder Dahiya van de Universiteit van Glasgow.

Goedkope soort koper

Het nieuwe proces gebruikt een specifiek soort koper die goedkoop beschikbaar is, ongeveer 1 dollar per vierkante meter, als basis. Ter vergelijking, de koper die eerder nog vaak gebruikt werd, kost 115 dollar per vierkante meter.

Grafeen is een speciaal materiaal dat voor het eerst ontdekt werd in 2004. Het heeft al veel aandacht gekregen doordat het sterker dan staal is en een sterke geleider van hitte en elektriciteit is.

Grafeen wordt een rooskleurige toekomst toegeschreven in zonnepanelen met hoge efficiëntie, de volgende generatie batterijen en elektrische auto’s die binnen enkele seconden kunnen worden opgeladen.

Lees hier het complete rapport