Snelste waterstofbatterij ooit van TU Eindhoven brengt waterstofauto dichterbij

AMSTERDAM – Een promovendus van de Technische Universiteit in Eindhoven heeft een ontdekking gedaan waarmee een stabielere en snellere batterij voor waterstof kan worden gemaakt.

De uitvinding lost een belangrijk probleem op bij het opslaan van waterstof, aldus de universiteit.

Er is vooralsnog een druk van enkele honderden bar nodig om voldoende waterstof in een tank te krijgen. Hierdoor wordt het gebruik van waterstof als brandstof in een auto bemoeilijkt.

Eerder was al bekend dat door het combineren van waterstof en Co2 vloeibaar mierenzuur kan worden gemaakt, waardoor er veel meer waterstof opgeslagen kan worden in hetzelfde volume. Probleem alleen was de snelheid waarmee de waterstof in het Co2 wordt opgenomen en weer wordt vrijgegeven.

Onder begeleiding van Georgy Filonenko stuitten 2 bachelor-studenten van de universiteit op een katalysator die de reactie extreem snel liet verlopen. Filonenko wist de reactie te optimaliseren zodat een snelheid werd behaald die tien keer hoger lag dan het snelste bestaande systeem.

Potentiële kandidaat voor een waterstofbatterij

“Ook bijzonder is dat de reactie heel makkelijk omkeerbaar is”, zegt Filonenko. “Bij een temperatuur van 65 graden is het mierenzuur stabiel, maar verwarm je het naar 90 graden, dan komt het waterstof snel vrij.”

De snelheid van de reactie en de stabiliteit maken het mierenzuur tot een potentiele kandidaat voor een waterstofbatterij, bijvoorbeeld in een auto. “Voor het zover is moet de opslagdichtheid nog wel omhoog”, zegt Evgeny Pidko, de begeleider van Filonenko.

“Daarom kijken we ook naar andere moleculen om waterstof in op te slaan, zoals methanol. Ons doel van dit onderzoek was vooral fundamentele kennis verkrijgen, en toen struikelden we bijna over deze onverwachte uitkomsten.”

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!