Verrassende studie concludeert dat zonneparken (een beetje) bijdragen aan klimaatverandering

UTRECHT – Enorme zonneparken kunnen een verrassend neveneffect hebben op de lokale omgeving. In een nieuw onderzoek zien wetenschappers dat grote zonneparken voor een koelingseffect kunnen zorgen in een regio.

Dit schrijven onderzoekers in een rapport dat begin deze week is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Climate Change.

Door het zonlicht dat de zonnepanelen opvangen, valt er minder zonlicht op de aarde. In een eerste simulatie, met enorme aantallen zonnepanelen in bijvoorbeeld woestijngebieden, koelt de omgeving af met 2 graden Celsius. Ook zou er 20 procent minder neerslag plaatsvinden in woestijngebieden.

Realistisch scenario

Op een wereldwijde schaal zou de temperatuur met gemiddeld ongeveer 0,34 graden Celsius dalen. De wetenschappers zijn de eerste die toegeven dat een scenario waarin er op enorme schaal zonnepanelen worden geplaatst. In een meer realistisch scenario daalt de gemiddelde temperatuur met 0,04 graden Celsius.

“Wereldwijd zal het niet het mondiale klimaat veel veranderen”, aldus onderzoeker Aixue Hu tegenover de Washington Post. “Dat is een groot verschil met fossiele brandstoffen.”

Het onderzoek biedt een nuttig houvast voor het minimaliseren van de effecten van grote zonneparken. Zo blijkt dat in woestijngebieden de enorme zonneparken een groter effect hebben op het lokale klimaat dan zonnepanelen in een stad.