Wetenschapper Harvard ontwikkelt bacterie die CO2 omzet in energie

UTRECHT – Een wetenschapper van Harvard heeft een bacterie gemaakt die waterstof en CO2 consumeert en omzet in energie.

Toen Daniel Nocera met het onderzoek begon hoopte hij een efficiëntie van 5 procent te bereiken. Het werd uiteindelijk maar liefst 10 procent. 10 keer efficiënter dan planten.

Zijn onderzoek erover wordt gepubliceerd in het wetenschappelijke journaal Science, maar Forbes heeft hem al gesproken voordat het rapport openbaar is.

“Ik kan de bacteriën gewoon exponentieel laten groeien. Ze eten waterstof, dat is de enige voedingsbron en dan ademen ze CO2 in en blijven ze zich vermenigvuldigen”, vertelt de wetenschapper tegenover het Amerikaanse blad.

Brandstof

De micro-organismen van Nocera kunnen biomassa produceren tegen een rendement van 10,6 procent en alcohol met een efficiëntie van 6,4 procent. De alcohol kan meteen verbrand worden om energie te produceren. De biomassa kan worden omgezet in brandstof.

Ongeveer 1 liter van de microben van Nocera kan 500 liter aan CO2 uit de lucht halen. Voor elke kilowattuur stroom die ze produceren, halen ze 237 liter CO2 uit de lucht. Het overgrote gedeelte van deze koolstofdioxide keert terug in de atmosfeer als de energie wordt verbruikt.

Dit gaat niet het CO2-probleem oplossen, legt hij uit. “Ik neem CO2 uit de lucht, verbrand het en stop het weer terug, dus het is CO2-neutraal. Ik ga niet 400 ppm CO2 terugdraaien”, zegt hij verwijzend naar de hoge concentratie CO2 in de lucht die onlangs werd bereikt. “Maar je hebt niet meer van dat spul uit de grond nodig.”

Foto: Flickr/Universidad Católica de Chile CC BY-NC-SA 2.0