Wetenschappers zuiveren water met efficiënt ‘dorstig’ filterapparaat’

UTRECHT – Een groep Amerikaanse wetenschappers heeft een nieuwe techniek ontwikkeld om op een energiezuinige manier zout water te filteren.

Het onderzoek gaat verder in op het filteren van water met dunne lagen grafeen met enorm kleine gaten erin, op nano-niveau. Ze schrijven erover in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications.

Deze onderzoekers verwisselden het grafeen door molybdeen sulfide. Met precies hetzelfde filterproces als met het grafeen bleek met deze methode 70 procent meer puur water te kunnen zuiveren uit zout water dan met grafeen.

Chemisch voordeel

Molybdeen heeft een chemisch voordeel ten opzichte van grafeen in waterzuivering. “Het molybdeen in het centrum trekt water aan. Sulfide drukt het water naar de andere kant weg”, legt onderzoeker Mohammad Heiranian uit.

Zo wordt het water onder druk door de poriën van het materiaal gedrukt en komt er nog extra druk op te staan door een chemisch proces in het filter.

In veel landen die alleen zout water binenn bereik hebben, wordt zoet water gemaakt door het zoute water te zuiveren. Nu wordt dat gedaan om omgekeerde osmosis. Hiervoor moet veel druk worden gecreëerd en is een relatief veel energie nodig. Met het nieuwe systeem wordt op een energie-efficiënte manier zout water gezuiverd.

Lees hier het complete onderzoek