Zeespiegel meer gestegen vorige eeuw dan in voorgaande 27 eeuwen

UTRECHT – De zeespiegel is in de 20e eeuw meer gestegen dan in de 27 eeuwen daarvoor en zal waarschijnlijk ook veel blijven stijgen.

Dit schrijven onderzoekers in een nieuw rapport dat gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.

De gemiddelde zeespiegel steeg met 14 centimeter in de 20e eeuw, fors hoger dan de voorspelde stijging als de aarde niet zou opwarmen.

Zou de atmosfeer niet opwarmen dan had de zeespiegel waarschijnlijk gestegen tussen 3 en 7 centimeter. De onderzoekers merken op dat vooral aan het einde van het centennium de zeespiegel steeg.

Historische versnelling

In deze eeuw startte dan ook een significante en historische versnelling in de stijging van de zeespiegel. De verwachting is dat de zeespiegel nog verder zal stijgen, tussen de 52 en 131 centimeter, als er geen maatregelen worden genomen.

Onlangs schreven onderzoekers dat in veel rapporten men niet ver genoeg de toekomst in kijkt om de gevolgen van klimaatverandering te meten. Zo werd er gesteld dat er een vertraging plaatsvindt in het smelten van het ijs. Dit zou nog eeuwenlang door kunnen gaan, ongeacht of er minder CO2 in de atmosfeer wordt uitgestoten.