Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland

De grootschalige introductie van zelfrijdende auto’s in het huidig stadsverkeer is de komende 10 tot 15 jaar geen haalbaar scenario. Dat concludeert het Utrechtse bedrijf 2getthere in de whitepaper ‘When will autonomous transit be a reality?’

In plaats van louter in te zetten op technologie die de auto zélf autonoom maakt, kan beter worden gewerkt aan een aangepaste stedelijke verkeersinfrastructuur waarin semi-autonome voertuigen zich stapsgewijs kunnen ontwikkelen tot volledig autonome voertuigen.

Volgens de auteurs van de whitepaper, Robbert Lohmann en Sjoerd van der Zwaan, respectievelijk chief operations officer en chief technology officer bij 2getthere, is er in de wereld van autonoom vervoer sprake van een waterscheiding. Aan de ene kant staan de autofabrikanten, die grootschalig inzetten op technologie die auto’s binnen nu en enkele jaren in staat stelt volledig zelfstandig hun weg te vinden op de snelwegen. Aan de andere kant staan de ontwikkelaars van geautomatiseerde OV-vervoerssystemen, die autonome voertuigen koppelen aan omgevingstechnologie en aparte rijstroken. Dergelijke ‘semi-autonome’ systemen zijn al volop in gebruik. In Nederland is dat onder meer op het Rivium Businesspark in Capelle aan den IJssel en in Masdar City (Abu Dhabi). Vanaf 2019 heeft ook Dubai zo’n werkend systeem tussen het Dubai metronetwerk en het voor de kust gelegen Bluewaters Island. Dit laatste vervoert straks op duurzame en autonome wijze tot 5.000 passagiers per uur per richting.

Volgens de auteurs zijn bedrijfscampussen maar ook vliegvelden uitermate geschikt om te experimenteren met grensverleggende autonome vervoersoplossingen. Lohmann: ‘Je kent de parameters en je weet aan welke knoppen je kunt draaien. Demonstraties van wat er over jaren misschien mogelijk is zijn leuk, maar moeten besluitvormers niet op het verkeerde been zetten. We moeten zo snel mogelijk toe naar echt werkende applicaties op basis waarvan we generatie na generatie nieuwe technieken kunnen introduceren. Onze voorspelling is dat juist dit autonoom vervoer in de stad sneller dichterbij zal brengen.’