ACM: Energieleveranciers te onduidelijk over salderen met zonnepanelen

AMSTERDAM – Energieleveranciers zijn te onduidelijk over de voorwaarden en de gehanteerde prijzen bij het salderen voor eigenaren van zonnepanelen.

Dit stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag na een onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat zonnepaneelbezitters soms hogere vergoedingen kunnen krijgen voor hun geleverde zonnestroom, maar dat het voor consumenten vaak onduidelijk is omdat leveranciers niet transparant zijn.

De toezichthouder deed het onderzoek nadat er klachten en vragen binnenkwamen bij het informatieloket Consuwijzer.

Afspraken

Vorig jaar heeft de ACM afspraken gemaakt met energieaanbieders over het informeren over prijzen en producten. “Uit dit onderzoek blijkt echter dat veel leveranciers niet of zeer beperkt de vereiste informatie geven aan zonnepaneelbezitters terwijl zij verplicht zijn hen volledig te informeren over saldering en teruglevering”, aldus de ACM.

 “Aanbieders moeten consumenten volledig en juist informeren zodat zij aanbiedingen kunnen vergelijken en nota’s kunnen controleren”, stelt Anita Vegter, bestuurslid bij ACM.

“Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken gaat daar concurrentiedruk van uit. Dit is goed is voor de prijs, kwaliteit en innovatie.”

De ACM heeft aanbieders op de gebrekkige informatievoorziening  aangesproken en zegt scherp te gaan monitoren of dit wel wordt verbeterd.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!