Delta: klant krijgt juist gunstige prijs voor zonnestroom

AMSTERDAM – Energiebedrijf Delta stelt dat klanten juist een gunstige prijs krijgen voor de zonnestroom die zij leveren bij het concern.

Zonnepanelen op het dak van een gebouw
C: Vattenfall

Het bedrijf verklaart dit in reactie op een vergelijking van Gaslicht.com van afgelopen week.

In de vergelijking wordt gesteld dat er 4 energieleveranciers zijn, waaronder Delta, die sommige consumenten een ongunstige prijs geven voor de geleverde zonnestroom.

GroenLinks Zeeland stelde dit weekend al vragen aan het bestuur van de provincie naar aanleiding van de vergelijking. De fractie wilde weten of het bestuur op de hoogte was en of er iets aan gedaan kon worden.

‘Constatering Gaslicht.com onjuist’

Delta vindt de constatering van Gaslicht.com ‘onjuist’. “Het aantal kWh dat een klant opwekt, wordt gewoon weggestreept tegen het aantal kWh dat een klant verbruikt”, aldus Delta.

“Over het aantal kWh dat overblijft wordt vervolgens belasting geheven. Dit zorgt ervoor dat niet alleen het verbruik wordt gesaldeerd, maar ook de belastingen.”

Op de website wordt een voorbeeld gegeven van hoe Delta saldeert. Bekijk dat hier.

Zonnestroom in het hoge tarief

In het voorbeeld wekt de klant overdag meer stroom op dan hij verbruikt en ’s nachts gebruikt hij juist meer stroom. “Hij krijgt voor de elektriciteit die hij overdag heeft opgewekt het hoge tarief, terwijl voor de extra elektriciteit die hij ’s nachts verbruikt het lage tarief betaalt. De belastingen worden geheven over het verschil tussen totaal verbruikte en totaal terug geleverde energie.”

Delta is niet blij met de aandacht die er is geweest voor de vergelijking van Gaslicht.com. “De informatie op gaslicht.com is dus onjuist. Op basis van deze onjuiste informatie hebben verschillende regionale en landelijke media en ook de politiek meningen gevormd, vragen gesteld en conclusies getrokken. Helaas zonder bij DELTA de informatie te verifiëren.”

‘Een heel ander bericht’

Een woordvoerder van Gaslicht.com vertelt tegenover de Groene Courant dat zoals Delta nu aangeeft te salderen de klant inderdaad geen geld misloopt. Toen Gaslicht.com het overzicht maakte, werd door Delta juist aangegeven de ongunstige variant te gebruiken.

“De contactpersoon die we bij Delta hadden, gaf een heel ander bericht. We hebben zwart op wit staan dat ze alleen piek tegen piek en dal tegen dal salderen”, aldus de voorlichtster. Er zou bij Delta meerdere keren zijn gecheckt hoe er werd gesaldeerd.

Gesprek

Vanmiddag is er een gesprek met Delta en Gaslicht.com. Als blijkt dat Delta inderdaad saldeert zoals nu door het bedrijf wordt aangegeven, wordt het overzicht aangepast. “Ons doel is alleen om te informeren”, zegt Gaslicht.com.

Volgens de woordvoerster blijkt uit de situatie dat het salderen bij energiebedrijven nog steeds ontzettend onduidelijk is, ook intern. “Dan kunnen ze hun klanten dus ook verkeerd voorlichten. Ons bericht is gewoon om duidelijkheid te scheppen.” Sommige aanbieders zijn ook niet opgenomen in het overzicht omdat ze geen duidelijkheid konden verschaffen over hun beleid.

Deze week zou van andere aanbieders zoals Electrabel, NLE en Energiedirect.nl een antwoord komen op de vraag waarom ze ongunstig salderen voor sommige eigenaren van zonnepanelen.

Lees ook: GroenLinks Zeeland stelt vragen over terugleververgoeding zonnepanelen Delta en ‘Bezitters zonnepanelen benadeeld door sommige energieconcerns’

Vraag hier uw gratis offerte aan voor zonnepanelen (Advertorial)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!