Gaslicht.com: ‘Ophef laat zien dat duidelijkheid  over salderen nodig is’

AMSTERDAM – Bij volgende vergelijkingen van saldeerregelingen moet er nog meer tijd worden gestoken in de complexe materie van het salderen.

Zonnepanelen op het dak van huurwoningen
©: Tegenstroom

Dit zegt Ben Woldring, eigenaar van Gaslicht.com, tegenover de Groene Courant naar aanleiding van de ophef die vorige week ontstond nadat de vergelijkingssite een overzicht had gemaakt van het salderen bij verschillende bedrijven.

Gaslicht.com verklaarde toen dat 4 energiebedrijven, Delta, NLE, EnergieDirect en Electrabel,  consumenten met een contract voor piek- en daluren benadelen met de vergoeding voor de geleverde zonnestroom.

Onder andere de Groene Courant nam het artikel over en GroenLinks Zeeland was er snel bij om vragen te stellen over het beleid van het Zeeuwse Delta, maar de vergelijkingssite bleek het bij het foute einde te hebben. Alle 4 concerns blijken consumenten niet te benadelen.

Interpretatieverschillen

Volgens Woldring zijn er bij het opstellen van de vergelijking interpretatieverschillen ontstaan. “Zowel aan de ene als de andere kant.”

“Het hele fenomeen salderen is lastig te omvatten en het is extra complex als er een dubbeltelwerk bij komt kijken. Er zijn zoveel verschillende situaties te bedenken. Je hebt zoveel verschillende scenario’s.”

De NLE gaf eerder in een reactie aan dat er onder andere te weinig tijd zou zijn geweest om te reageren op Gaslicht.com, maar volgens Woldring is genoeg tijd uitgetrokken.

Periode van weken

Zonder in te gaan op de communicatie met een specifieke energieleverancier vertelt hij: “De communicatie met energieleveranciers heeft in een periode van weken plaatsgevonden.”

“Het is niet even in een paar dagen in elkaar gezet. De situatie is zo complex dat er zelfs met productspecialisten erbij interpretatieverschillen ontstaan. In de toekomst zal er zeker op dit gebied nog meer aan voorbeelden gewerkt moeten worden.”

Volgens Woldring is de situatie voor alle betrokken partijen een ‘eyeopener’ geweest dat er meer duidelijkheid nodig is. De ontstane ophef en de politieke aandacht laat, volgens hem, zien dat het onderwerp enorm leeft.

Meer vragen salderen zonnepanelen

Gaslicht.com zegt steeds meer vragen over het salderen met zonnepanelen te krijgen. “Wij hebben gepoogd om een overzicht te bieden voor de consument. Omdat we ervaren dat mensen bij hun eigen provider helemaal niet uitkomen.”

De ondernemer denkt dat energiebedrijven in de toekomst meer duidelijkheid zullen geven over salderen.  “Waarschijnlijk wordt het omgaan met salderen gewoon onderdeel van je energiecontract. Dan kun je zien waar je op terugvalt.”

Vraag hier uw gratis offerte aan voor zonnepanelen (Advertorial)

Lees ook: ‘Bezitters zonnepanelen benadeeld door sommige energieconcerns’ | Ook NLE blijkt eigenaren zonnepanelen niet te benadelen | Delta: klant krijgt juist gunstige prijs voor zonnestroom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!