Tot 4.000 huishoudens bij Liander krijgen late afrekening zonnestroom

AMSTERDAM – Tot 4.000 huishoudens bij netbeheerder Liander moeten mogelijk wachten op de afrekening van de zonnestroom die ze geleverd hebben.

Zonnepanelen worden Geïnstalleerd door een monteurDit meldt een woordvoerster van de netbeheerder, de grootste in Nederland, aan de Groene Courant. In totaal leveren er 40.000 huishoudens bij Liander zonnestroom terug aan het net.

Liander, dat het netbeheer verzorgt in onder andere Gelderland, Noord-Holland, Flevoland en een deel van Zuid-Holland, kan voor deze klanten namelijk nog niet de gegevens over teruglevering  doorgeven aan de energieleveranciers die de afrekening opstellen.

Consumenten

Of en hoe consumenten dit merken, ligt aan hoe de energieleverancier omgaat met de situatie. Volgens de woordvoerster van Liander is dat ook de keuze van de leverancier: zo kunnen sommige leveranciers de gegevens verwerken in de eerstvolgende jaarafrekening.

Er zijn ook leveranciers die een schatting maken op basis van het oppervlakte aan zonnepanelen en hierop de afrekening baseren.Liander verwacht eind maart de juiste gegevens te hebben doorgestuurd aan de energieleveranciers.

Leveranciersmodel

De problemen zijn ontstaan na het overgaan op het leveranciersmodel in augustus van vorig jaar. De klantadministratie van de netbeheerders werd toen landelijk overgeheveld naar de energieleveranciers.

Door een specifiek systeem dat Liander gebruikte bij het bijhouden van de geleverde zonnestroom, zorgde dit voor problemen. Liander kon de terugleverstanden van de huishoudens met zonnepanelen  niet direct doorgeven.

2 aansluitingen voor zonnestroom

Toen het leveren van zonnestroom begon, maakte Liander namelijk 2 administratieve aansluitingen bij de betrokken klanten, zo legt de voorlichtster uit. “Mensen hebben 1 fysieke aansluiting, maar in onze administratie noteerden we er  2: 1 voor het verbruik en 1 voor het terugleveren.”

“Dat was nuttig met het oog op mogelijke toekomstige ontwikkelingen en het was een service voor onze grotere  terugleverende klanten, zoals agrarische bedrijven, die we ook graag wilden aanbieden aan particuliere huishoudens.  Mensen met zonnepanelen krijgen op die manier exact inzicht in hun verbruik en hun productie. “

Vraag hier uw gratis offerte aan voor zonnepanelen (Advertorial)

Erg complex

In aanleg is hierdoor het probleem ontstaan. De administratie van Liander erg complex geworden voor de klanten die zonnestroom leverden.

Toen op 1 augustus het leveranciersmodel inging, waarbij de klantadministratie van de netbeheerder overging naar de energieleverancier, leverde deze complexe administratie problemen op.

Als oplossing is Liander alle gegevens van de terugleverende klanten gaan controleren. “We hebben gezegd: we gaan alles nog een keer door de molen halen.”

Analoge meter die niet terugloopt

Bij de klanten met een slimme meter of met een meter die terugloopt bleek dat weinig problemen op te leveren. Bij klanten met andersoortige analoge meters,  zorgde dit voor extra werk.

De voorlichtster van Liander verklaart dat bij veel van de probleemgevallen bleek dat de klant ook niet op tijd had aangegeven bij de netbeheerder zonnestroom werd geproduceerd. “Soms zat er een gat van 2 maanden tussen  het werkelijke terugleveren en de administratieve beginstand.”  

“Overigens hebben inmiddels alle terugleverende klanten bij alle netbeheerders één administratieve aansluiting. Dat moet problemen in de toekomst voorkomen.”

Gerelateerde artikelen 

Foto copyright:  N A I T

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!