SolarSelect-ondernemers door met Smartflower

AMSTERDAM – Lage marges en een moeilijke markt waren reden voor de ondernemers achter SolarSelect om te stoppen met het bedrijf.

Sunflower,
©: Dasud

Ingrid Hofstede en Peter van der Wulp gaan onder de naam Dasud wel door met de smartflower, het grote gevaarte dat lijkt op een zonnebloem. Onlangs is er een nieuwe distributieovereenkomst getekend met de producent van de smartflower in Oostenrijk.

“Hier kun je nog op verdienen”, legt Van der Wulp uit in een interview met de Groene Courant. Om zonnepanelen te verkopen wordt vooral op prijs geconcurreerd en Van der Wulp merkte dat dat met de smartflower anders is.

De smartflower is uitgeklapt 6 meter hoog. Het product is bedacht door een Oostenrijks bedrijf dat nog steeds de patenten heeft. Met een gps wordt de zon gevolgd voor maximale opbrengst. Zo kan er per jaar ongeveer 3.200 kilowattuur zonnestroom geproduceerd worden, genoeg voor een gemiddeld huishouden.

Groene, duurzame uitstraling

Van der Wulp legt uit dat bij de smartflower het kopers vaak gaat om een groene, duurzame uitstraling. Bedrijven, gemeentes en ook particulieren proberen met de smartflower een signaal van duurzaamheid naar de buitenwereld te geven.

Zo werd deze week bekend dat de gemeente Schiermonnikoog een smartflower laat plaatsen. Niet alleen voor de zonnestroom, maar ook voor de promotie van zonne-energie.

Toen de ondernemers de smartflower als exclusieve distributeur onder hun hoede namen, merkten zij  al meteen een verschil in de verkoop.  “Bij zonnepanelen moet je door allerlei zoekmachines heen om leads te genereren. Dan zit je gemiddeld met 5 concurrenten aan tafel. Bij de smartflower kwamen mensen naar ons toe.”

Tesla

Inmiddels zijn er in Nederland zo’n 20 smartflowers, aankoopprijs 15.500 euro exclusief btw, verkocht. Dasud verwacht voor het einde van het jaar er nog eens 25 af te zetten. Voor volgend jaar ligt de doelstelling op 100.

Tijdens de Energievakbeurs in Den Bosch stond de smartflower naast een Tesla waar Van der Wulp  ook meteen een link mee legde. “Mensen die de Tesla mooi vinden, die vinden de smartflower ook mooi. Eigenlijk mist er alleen een laadpaal waarmee de zonnestroom direct van de smartflower in de auto kan.”Naast de Energievakbeurs wil de distributeur dit jaar ook nog op de LXRY-Fair gaan staan.

Markt voor zonnepanelen

Over de markt voor zonnepanelen is Van der Wulp kritisch. ´Iedereen doet maar wat. Iedereen kan naar een groothandel gaan en zonnepanelen kopen. Er moet duidelijke certificering zijn, zonder betaling. Een geschillencommissie zou ook goed zijn”, zo legt hij uit.

Voor de smartflower hebben de ondernemers de exclusieve rechten voor Nederland. “Zo kan er gegarandeerd worden dat er geen parallelimport komt.” De Oostenrijkse fabrikant heeft nog 5 jaar een patent en voor die tijd verwacht Van der Wulp dat er wel nieuwe uitvoeringen, zoals een kleinere versie, op de markt komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!